yealink
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 1
دیروز : 1
افراد آنلاین : 1
همه : 2633
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

قلب داراي چهار اتاقك است. اتاقك هاي فوقاني را دهليز و اتاق هاي تحتاني را بطن مي گويند. در ميانه قلب سپتوم يا ديواره قلب وجود دارد كه قلب را به دو نيمه راست و چپ تقسيم مي كند. دريچه هاي دهليزي بطني (AV) جريان خون بين اتاقك هاي فوقاني و تحتاني قلب را كنترل مي كنند. دريچه سه لتي يا تريكوسپيد در سمت راست قرار دارد، در حالي كه دريچه ميترال در سمت چپ بين دهليز و بطن چپ قرار گرفته است. دريچه ريوي جريان خون بين بطن راست و شريان ريوي را كنترل مي كند، در حالي كه دريچه آئورت جريان خون بين بطن چپ و آئورت را كنترل مي كند.
سيستم قلب و عروق
خون بدون اكسيژن كه به قلب بر مي گردد از طريق وريد هاي اجوف فوقاني و تحتاني به دهليز راست مي ريزد. وقتي دهليز راست منقبض شد، دريچه هاي تريكوسپيد باز مي شوند و خون به داخل بطن راست جريان مي يابد. انقباض بطن راست دريچه ريوي را باز كرده و خون بدون اكسيژن وارد شريان ريوي مي شود تا به ريه ها رفته و اكسيژن گيري كند. زماني كه خون در ريه ها اكسيژنه شد، از طريق وريد ريوي به قلب و بطن چپ بر مي گردد. انقباض بطن چپ دريچه آئورت را باز كرده و خون به داخل آئورت و گردش خون سيستميك جريان مي يابد. مجدداً خون از طريق وريد اجوف فوقاني و تحتاني به بدن بر مي گردد. عملكرد سمت راست و چپ قلب به طور همزمان رخ مي دهد. بنابراين صداي طبيعي قلب به شكل صداي بسته شدن دريچه هاي قلبي است. دريچه هاي ميترال و تريكوسپيد صداي اول قلب (S1) را ايجاد مي كنند، در حالي كه دريچه هاي آئورتي و ريوي صداي دوم (S2) را ايجاد مي كنند.
سيستم هدايت الكتريكي قلب از گره سينوسي دهليزي (SA) شروع مي شود، كه در بطن راست واقع شده است. اين جريان الكتريكي ضربان قلب را القا مي كند كه هر روزه و در كل عمر بين 60 تا 100 بار در دقيقه مي زند. جريان الكتريكي از ميان هر دو دهليز گذشته، سپس به گره دهليزي – بطني (AV) مي رسد، كه در آنجا جريانش كند شده، اجازه پلاريزه شدن دهليز را مي دهد. گره AV در بخش فوقاني ديواره بطني واقع شده است. در بخش تحتاني باندل هاي هيس راست و چپ قرار دارد، كه گروهي از عضلات خاص قلبي هستند و تكانه هاي الكتريكي را به بطن ها مي رسانند تا انقباضات بطني شروع شود. رشته هاي پوركينژ در آخر مسير بوده و در سراسر بطن گسترده شده اند. جرياني كه از اين رشته ها مي گذرد موجب انقباض بطني مي شود، خون را از دهليز راست به ريه ها و از بطن چپ به آئورت پمپاژ مي كند و بنابراين گردش خون عمومي ايجاد مي شود.

منبع : https://parastar.info

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۱۱:۲۲ ] [ admin ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب